Vinterarbeten på Göta kanal
Vi arbetar ständigt med att underhålla och renovera Göta kanal för att den ska hålla i många år framöver och kunna fortsätta vara ett av Sveriges största besöksmål och byggnadsverk. När farleden stänger i slutet av september börjar därför vår säsong för vinterarbeten. Då arbetar vi bland annat med att uppdatera el och hydraulik, montera ny belysning för att sänka vår elförbrukning och undersöka och åtgärda eventuella läckage. Vi byter även ut gamla bryggor, fogar slusskammare och bygger nya slussportar.För att vissa vinterarbeten ska kunna genomföras behöver delar av kanalen ibland tömmas på vatten och sedan fyllas igen. Det kan då ge nya spännande perspektiv för dig som besökare att få se hur kanalanläggningen ser ut under vattnet!
Tömda kanalsträckor 2022-23
ÖstergötlandMotala-Borenshult – Ingen tömning/sänkning planerad.
Borensberg-Ruda – Ingen tömning/sänkning planerad.
Ruda-Skarpåsen - Töms för renovering av Sjöbacka kaj.
Skarpåsen-Heda - Ingen tömning planerad, men vattnet kommer att sjunka då sträckan innan är tömd.
Heda-Carl Johans slusstrappa – töms p.g.a. renoveringar i Bergsbassängen.
Norsholm-Söderköping – Ingen tömning/sänkning planerad.
Söderköping-Mem – Sänks till ca 1,5 meters vattendjup.
Västra Götaland
Hela sträckan Töreboda-Norrkvarn töms för städningen efter stormen. När detta är klart fylls sträckan Rotkilen-Hajstorp återigen med vatten.
Hajstorp-Norrkvarn hölls fortsatt tömt för renoveringsarbeten.
Rotkilen-Vassbacken töms för byte av slussportar i Jonsboda.
En dag längs Göta kanal - Slussportsbyte i Motala vintern 2017/18
GÖTA KANAL 2.0
Vad är Göta kanal 2.0?
Göta kanal 2.0 är namnet på den stora renovering som Göta kanal nu genomgår, och som pågått sedan 2016. Det är den enskilt största insatsen som gjorts för kanalanläggningen sedan den byggdes, och innebär att stora delar av den nu återställs till sin ursprungliga profil och funktion.
De 200 år som förflutit sedan kanalbygget har satt sina spår, och bland annat har svallet från båtarnas propellrar orsakat stor erosion på kanalvallarna. Detta var inget man hade räknat med vid bygget, eftersom propellern då inte var uppfunnen. För att även kommande generationer ska kunna njuta av båttrafiken på Göta kanal säkras och anpassas den även till dagens krav på säkerhet och till framtidens klimat, där främst förändringar i nederbördsmönster kommer att påverka anläggningen.
Totalt investeras nära 1 miljard kronor och de fem år som först planerades för genomförandet har utökats till sju. Vi börjar nu närma oss slutet av projektet vilket innebär att vi nu kan fortsätta det löpande arbetet med att bevara Göta kanal för framtiden. Vårt mål är att Göta kanal ska fortsätta vara en naturlig mötesplats i besöksnäringen och att hela anläggningen ska vara trygg och säker för alla besökare.
Renoveringsinsatser 2021-22
Det har hunnit gå sex år sedan det stora renoveringsprogrammet Göta kanal 2.0 inleddes. Från början planerades för renoveringar i fem år, men längs vägen har nya behov visat sig. AB Göta kanalbolags ägare, svenska staten, har beslutat att satsa ytterligare 83 miljoner på renoveringen av det historiska byggnadsverket.
I och med detta är det nu klart att de mest omfattande renoveringarna sedan kanalen byggdes kan slutföras. 2022 blir därmed det sista riktiga året i Göta kanal 2.0, även om vissa av projekten inte kommer att vara helt klara förrän våren 2024. Vi går alltså även i år mot en vinter med stora och spännande projekt längs Göta kanal.
Tidigare genomförda insatser
Här kan du läsa om tidigare insatser i det stora renoveringsprogrammet Göta kanal 2.0.
Strandskoning
Strandskoning består av olika typer av stensättningar längs kanalens båda sidor och har ursprungligen funnits längs hela Göta kanal. Dess funktion är att hålla kanalkanterna intakta och skydda mot olika typer av erosion vid svallvågor och andra slitage längs vattenlinjen. På många sträckor har strandskoningen förstörts på grund av mångårigt slitage och ökande kraftiga svall från stora båtar. Under vintern 20/21 sker strandskoning längs sträckan Söderköping - Tegelbruket.Forsvik etapp 2
Inför kanalsäsongen 2020 stod etapp 2 i Forsvik färdig. Södra kajen är nu renoverad och en ny brygga har byggts till en längd av 45 meter. Tack vare detta finns det nu plats för ytterligare 10 båtar. Det har även snyggats upp på land och en grillplats finns tillgänglig för besökarna. I och med detta är samtliga delprojekt i Forsvik färdigställda, såväl södra som norra kajen.Ny gästbrygga i Sjötorp
I våras stod en ny gästbrygga redo i Varvsbassängen, Sjötorp. Bryggan är 100 meter lång och rymmer cirka tio båtar långsides. Vid bryggan finns tillgång till så väl el som vatten och gästerna har nära till allt som sommaridyllen Sjötorp har att erbjuda. Detta har varit en väldigt välkomnad nyhet hos våra båtgäster!Tätning läckage Vargklyftan
För att täta ett läckage vid Vargklyftan användes en teknik där en 220 meter lång, spontad, vägg trycktes ned 4,20 meter i marken.Ledverk Tåtorp
Göta kanal har inlopp från sjön Viken i Tåtorp. Vid inloppet är sjön grund och med lösa sediment på botten. För att inloppet till kanalen inte ska slamma igen byggdes murar ut i sjön till djupare vatten. Murarna fungerar som en förlängning av kanalen ut i sjön och kallas ledmurar/ledverk. Dessa har länge varit i stort behov av renovering då de påverkats mycket av tiden och de påfrestningar som sjön skapar i form av svall och isar. Projektet startade i februari 2018 och var ett av få projekt som även kunde genomföras under kanalsäsongen. Det beräknas färdigställas under hösten 2018.Kajrenovering Sjötorp etapp 2
Hösten 2016 rasade en mindre del av kajen i hamnbassängen i Sjötorp. Cirka 30 meter av den totala kajen om 150 meter renoverades då under stor tidspress. Vid arbetet konstaterades att hela kajen var i mycket dåligt skick och att rasrisk finns om inget görs. Därför projekterades renovering av resterande 120 meter och arbetet upphandlades under sommaren 2017. Arbetet startades under oktober 2017 och slutförs i mars 2018.Renovering av bigravar
Längs kanalens sidor där omlandet är lägre än kanalytan löper så kallade bigravar. En bigrav är ett stort och djupt dike dit även mindre dikessystem leds. Bigraven leder ut vatten från kanalområdet till större naturliga vattendrag. Funktionen är mycket viktig för att ta hand om vatten vid eventuella läckage från kanalen men också för att omlandet inte ska få för högt ”vattentryck/portryck” som kan skada kanalbanken. Under 2017 inventerades samtliga bigravar och resultatet visade på ett mycket stort renoveringsbehov.2017 - Största renoveringsåret
I pengar räknat är 2017 att bli det största året under hela Göta kanal 2.0, hela 150 miljoner kronor. För arbetet med många av dessa insatser tecknades ramavtal med de tekniska konsultbolagen Cowi och WSP. Förutom de insatser som genomfördes under vinterhalvåret 2016/17 påbörjades planerings- och projekteringsarbete inför renoveringsinsatserna 2017/18.Akut renovering vid Klämmans sluss
Den mest akuta renoveringsinsatsen under vintern 2016/17 skedde i anslutning till Klämmans sluss, mitt mellan Norsholm och Söderköping. Undersökningar visade att markförhållandena var instabila och landmassor hade rasat ut i kanalfåran vilket gjort den till en trång passage för båtarna. En omfattande insats bestående av markförstärkning, strandskoning (stenbeläggning på kanalens innersidor), renovering av vingmurar samt återställning av kanalprofilen genomfördes därför.Förbättrade markförhållanden Vargklyftan
Markförhållanden för Göta kanals passage vid Vargklyftan, öster om Söderköping, är problematiska. Därför genomfördes en höjning av kanalvallen som tillsammans med kompletterande erosionsskydd och så kallad nålning har gett bättre markförhållanden. Även ett nytt bräddavlopp, diken, bigravar och kulvertar bidrar till att förbättra områdets stabilitet långsiktigt. Arbetet färdigställdes inför kanalsäsongen 2017. De insatser som genomförts här för att förbättra markförhållandena är ett bra typexempel på liknande insatser som kommer att genomföras på fler platser längs kanalen under de närmaste åren.Nya nivåindikatorer längs hela Göta kanal
När Göta kanal byggdes höggs romerska siffror in i murarna vid slussar och broar för att slussvakten skulle kunna hålla koll på att kanalen höll rätt vattennivå. För lite vatten innebär risk för stora fartyg att få bottenkänning och för hög vattennivå medför risk för skador på kanalanläggningen då vattnet rinner över och skapar erosion. 2016/17 genomfördes ett projekt med nya nivåindikatorer längs hela Göta kanal. Peglarna, som nivåindikatorerna kallas, kan liknas vid en vertikal linjal och underlättar för dagens slussvärdar att säkerställa en säker kanalfärd för båtarna i kanalen.Tappluckor renoveras i Östergötland
När Göta kanal byggdes under tidigt 1800-tal anlades tappluckor längs med hela kanalen. Dessa används för att snabbt kunna tömma en avgränsad del av kanalen på vatten samt för att sänka vattennivån vid höga vattenflöden. Tidens tand har påverkat luckorna och därför genomfördes ett stort projekt för att säkerställa luckornas funktion längs hela kanalsträckan i Östergötland.Vingmurar renoveras längs hela Göta kanal
Alla sluss- och brokonstruktioner längs Göta kanal har skyddande vingmurar som leder in till slussen/bron. Inventering visade att många av dessa behövde renoveras då de var i olika stadier av förfall. Under de tre pilotrenoveringar av vingmurar som genomfördes 2015/16 för att prova ut olika metoder utvecklades en egen metod där betongblock som liknar legobitar bygger upp de nya vingmurarna. Under kommande vintrar renoverades sedan ett större antal vingmurar längs hela Göta kanal i ett stort projekt.2016 - Första fasen
Under den första fasen av Göta kanal 2.0 prioriterades akuta insatser för att kanalen skulle vara farbar på ett tillfredsställande sätt, samt säkerhetsarbeten utifrån den nya dammsäkerhetslagen (2014:214). Inventering, fördjupande analyser, projektering och upphandling inför kommande arbeten genomfördes också.Dammsäkerhet
Utifrån ett dammsäkerhetsperspektiv måste risker för, och omfattning av, eventuella översvämningar minimeras. Därför genomfördes ett läckagetest vid Hårstorpsdammen i centrala Motala våren 2016. Klämmans sluss, väster om Söderköping, renoveras och tas i permanent drift och utrustas dessutom med automatiserad manövrering På sikt kommer denna sluss att fjärrmanövreras vilket är unikt för Göta kanal då samtliga slussar hittills krävt lokal manövrering. Ytterligare en säkerhetsåtgärd är att återinföra bruket av stämportar. Där Kungs Norrby, Borensberg, är först ut.Dragvägar
Dragvägarna längs kanalen användes ursprungligen för oxar och hästar som drog fartyg på kanalen. Idag är de populära cykelleder och vandringsstråk. På grund av problematiska markförhållanden behöver dragvägarna på flera ställen stabiliseras och/eller återställas. Våren 2016 återställdes en delvis raserad dragväg i centrala Motala och efter det åtgärdades dragvägarna vid Norsholm samt sträckan Klevbrinken-Duvkullen, väster om Söderköping.Vingmurar
Alla sluss- och brokonstruktioner längs Göta kanal har skyddande vingmurar som leder in till slussen/bron. Samtliga har inventerats och många av dessa kommer att behöva renoveras. En unik, egenutvecklad renoveringsmetod har under våren 2016 provats på vingmurarna vid Brunnby, Ljungs Västra och Kungs Norrby, båda öster om Borensberg. Utfallet blev lyckat och samtliga vingmurar med renoveringsbehov kommer att åtgärdas inom renoveringsprojektet Göta kanal 2.0.Erosion
För att förhindra erosion krävs löpande underhåll av kanalens strandskoning (invändig stenbeläggning av kanalens sidor). Våren 2016 genomfördes strandskoning vid Vassbacken/Stång samt Hajstorp, båda i Västergötland. Ytterligare insatser våren 2016, för att förhindra erosion, var tätning av kanalbanken vid Venneberga, Söderköping samt erosionsskydd vid Borensberg. Fler insatser för att förhindra erosion längs kanalen kommer att fortlöpa under hela projekttiden.Avvattning
För att kanalanläggningen ska fungera optimalt och slitaget minimeras måste vattenflöden i omgivningarna fungera. Korrekt fungerande avvattningssystem är även nödvändiga för att ge rätt förutsättningar för olika renoveringsprojekt inom Göta kanal 2.0. Återställning och förbättringar av dikningsföretag, bigravar (öppna diken längs kanalen) samt kulvertar under kanalen krävs för att hantera dagens vattenflöden samt framtida, ökande nederbördsmängder som prognostiseras i SMHI:s framtidsstudier.Genomförda arbeten våren 2016:
- Stabilisering av mark och kulvert vid Mariehov, Söderköping.
- Dikesrestaurering vid Klevbrinken, Söderköping.
- Tapplucka för vattenreglering vid Tegelbruket, Söderköping införs som ett komplement till befintliga avtappningsmöjligheter.