Vinterarbeten på Göta kanal
En dag längs Göta kanal - Slussportsbyte i Motala vintern 2017/18
Göta kanal 2.0
Projekttid: 2016 - 2020. Investering: Cirka 500 miljoner kronor. Finansiär: Vår ägare, svenska staten.
Vi är mitt inne i det största renoveringsarbetet på Göta kanal sedan invigningen 1832.
Arbetet kallas Göta kanal 2.0 och är ett femårsprojekt där stora delar av kanalen renoveras och anpassas till gällande dammsäkerhetslag. Genom arbetet tar AB Göta kanalbolag ansvar för att det kulturhistoriska byggnadsverket Göta kanal säkras för framtida generationer och därmed kan fortsätta vara en motor för den växande besöksnäringen i Sverige.
Varför: För att bevara Sveriges största kulturarv, säkra anläggningen utifrån ett dammsäkerhetsperspektiv och skapa förutsättningar för turism längs destinationen Göta kanal.
Stängs kanalen: Nej, Göta kanal kommer inte att stängas under projektet. Arbetet påverkar inte båttrafiken och farleden kommer att hållas öppen som vanligt under sommarhalvåret.
Insatser 2018 - 2019
Här listas några av de stora projekt vi genomför inom Göta kanal 2.0 den här vintersäsongen.
Renovering av yttre piren i Sjötorp
Arbetet med att återställa den yttre piren i Sjötorp påbörjades redan under säsongen 2017/18. Den kommer att färdigställas under hösten 2018 och sedan fortsätter projektet med att även renovera de vågbrytare som finns i Vänern precis utanför.Tappluckor och bräddavlopp
Tappluckor och bräddavlopp har en viktig funktion för kanalanläggningen. De används för att kunna tömma avgränsade delar av kanalen och säkerställa vattennivån inte blir för hög. Under vintern 2018/19 kommer flera av dessa anläggningar att renoveras för att kunna återtas i drift.Strandskoning
Strandskoning består av olika typer av stensättningar längs kanalens båda sidor och har ursprungligen funnits längs hela Göta kanal. Dess funktion är att hålla kanalkanterna intakta och skydda mot olika typer av erosion vid svallvågor och andra slitage längs vattenlinjen. På många sträckor har strandskoningen förstörts på grund av mångårigt slitage och ökande kraftiga svall från stora båtar.På följande sträckor utförs ny strandskoning inför kanalsäsongen 2019:
Borensberg - Sörby
Ruda - Sjöbacka
Norsholm - Björnavad
Björnavad - Bråttom, söder
N Duvkullen - Klevbrinken
Tegelbruket - Stenbrott, norr
Tidigare genomförda insatser
Här kan du läsa om tidigare insatser i projektet för Göta kanal 2.0
Tätning läckage Vargklyftan
För att täta ett läckage vid Vargklyftan användes en teknik där en 220 meter lång, spontad, vägg trycktes ned 4,20 meter i marken.Ledverk Tåtorp
Göta kanal har inlopp från sjön Viken i Tåtorp. Vid inloppet är sjön grund och med lösa sediment på botten. För att inloppet till kanalen inte ska slamma igen byggdes murar ut i sjön till djupare vatten. Murarna fungerar som en förlängning av kanalen ut i sjön och kallas ledmurar/ledverk. Dessa har länge varit i stort behov av renovering då de påverkats mycket av tiden och de påfrestningar som sjön skapar i form av svall och isar. Projektet startade i februari 2018 och var ett av få projekt som även kunde genomföras under kanalsäsongen. Det beräknas färdigställas under hösten 2018.Renovering av bigravar
Längs kanalens sidor där omlandet är lägre än kanalytan löper så kallade bigravar. En bigrav är ett stort och djupt dike dit även mindre dikessystem leds. Bigraven leder ut vatten från kanalområdet till större naturliga vattendrag. Funktionen är mycket viktig för att bland annat ta hand om vatten vid eventuella läckage från kanalen men också för att omlandet inte ska få för högt ”vattentryck/portryck” som kan skada kanalbanken.Under 2017 inventerades samtliga bigravar inventerats och resultatet visade på ett mycket stort renoveringsbehov. De mest akuta renoverades/återställdes därför under hösten 2017.
2017 - Största renoveringsåret
I pengar räknat är 2017 att bli det största året under hela Göta kanal 2.0, hela 150 miljoner kronor. För arbetet med många av dessa insatser tecknades ramavtal med de tekniska konsultbolagen Cowi och WSP. Förutom de insatser som genomfördes under vinterhalvåret 2016/17 påbörjades planerings- och projekteringsarbete inför renoveringsinsatserna 2017/18.Akut renovering vid Klämmans sluss
Den mest akuta renoveringsinsatsen under vintern 2016/17 skedde i anslutning till Klämmans sluss, mitt mellan Norsholm och Söderköping. Undersökningar visade att markförhållandena var instabila och landmassor hade rasat ut i kanalfåran vilket gjort den till en trång passage för båtarna. En omfattande insats bestående av markförstärkning, strandskoning (stenbeläggning på kanalens innersidor), renovering av vingmurar samt återställning av kanalprofilen genomfördes därför.Förbättrade markförhållanden Vargklyftan
Markförhållanden för Göta kanals passage vid Vargklyftan, öster om Söderköping, är problematiska. Därför genomfördes en höjning av kanalvallen som tillsammans med kompletterande erosionsskydd och så kallad nålning har gett bättre markförhållanden. Även ett nytt bräddavlopp, diken, bigravar och kulvertar bidrar till att förbättra områdets stabilitet långsiktigt. Arbetet färdigställdes inför kanalsäsongen 2017. De insatser som genomförts här för att förbättra markförhållandena är ett bra typexempel på liknande insatser som kommer att genomföras på fler platser längs kanalen under de närmaste åren.Nya nivåindikatorer längs hela Göta kanal
När Göta kanal byggdes höggs romerska siffror in i murarna vid slussar och broar för att slussvakten skulle kunna hålla koll på att kanalen höll rätt vattennivå. För lite vatten innebär risk för stora fartyg att få bottenkänning och för hög vattennivå medför risk för skador på kanalanläggningen då vattnet rinner över och skapar erosion. 2016/17 genomfördes ett projekt med nya nivåindikatorer längs hela Göta kanal. Peglarna, som nivåindikatorerna kallas, kan liknas vid en vertikal linjal och underlättar för dagens slussvärdar att säkerställa en säker kanalfärd för båtarna i kanalen.Tappluckor renoveras i Östergötland
När Göta kanal byggdes under tidigt 1800-tal anlades tappluckor längs med hela kanalen. Dessa används för att snabbt kunna tömma en avgränsad del av kanalen på vatten samt för att sänka vattennivån vid höga vattenflöden. Tidens tand har påverkat luckorna och därför genomfördes ett stort projekt för att säkerställa luckornas funktion längs hela kanalsträckan i Östergötland.Vingmurar renoveras längs hela Göta kanal
Alla sluss- och brokonstruktioner längs Göta kanal har skyddande vingmurar som leder in till slussen/bron. Inventering visade att många av dessa behövde renoveras då de var i olika stadier av förfall. Under de tre pilotrenoveringar av vingmurar som genomfördes 2915/16 för att prova ut olika metoder utvecklades en egen metod där betongblock som liknar legobitar bygger upp de nya vingmurarna. Under kommande vintrar renoverades sedan ett större antal vingmurar längs hela Göta kanal i ett stort projekt.2016 - Första fasen
Under den första fasen av Göta kanal 2.0 prioriterades akuta insatser för att kanalen skulle vara farbar på ett tillfredsställande sätt, samt säkerhetsarbeten utifrån den nya dammsäkerhetslagen (2014:214). Inventering, fördjupande analyser, projektering och upphandling inför kommande arbeten genomfördes också.Dammsäkerhet
Utifrån ett dammsäkerhetsperspektiv måste risker för, och omfattning av, eventuella översvämningar minimeras. Därför genomfördes ett läckagetest vid Hårstorpsdammen i centrala Motala våren 2016. Klämmans sluss, väster om Söderköping, renoveras och tas i permanent drift och utrustas dessutom med automatiserad manövrering På sikt kommer denna sluss att fjärrmanövreras vilket är unikt för Göta kanal då samtliga slussar hittills krävt lokal manövrering. Ytterligare en säkerhetsåtgärd är att återinföra bruket av stämportar. Där Kungs Norrby, Borensberg, är först ut.Dragvägar
Dragvägarna längs kanalen användes ursprungligen för oxar och hästar som drog fartyg på kanalen. Idag är de populära cykelleder och vandringsstråk. På grund av problematiska markförhållanden behöver dragvägarna på flera ställen stabiliseras och/eller återställas. Våren 2016 återställdes en delvis raserad dragväg i centrala Motala och efter det åtgärdades dragvägarna vid Norsholm samt sträckan Klevbrinken-Duvkullen, väster om Söderköping.Vingmurar
Alla sluss- och brokonstruktioner längs Göta kanal har skyddande vingmurar som leder in till slussen/bron. Samtliga har inventerats och många av dessa kommer att behöva renoveras. En unik, egenutvecklad renoveringsmetod har under våren 2016 provats på vingmurarna vid Brunnby, Ljungs Västra och Kungs Norrby, båda öster om Borensberg. Utfallet blev lyckat och samtliga vingmurar med renoveringsbehov kommer att åtgärdas inom renoveringsprojektet Göta kanal 2.0.Erosion
För att förhindra erosion krävs löpande underhåll av kanalens strandskoning (invändig stenbeläggning av kanalens sidor). Våren 2016 genomfördes strandskoning vid Vassbacken/Stång samt Hajstorp, båda i Västergötland. Ytterligare insatser våren 2016, för att förhindra erosion, var tätning av kanalbanken vid Venneberga, Söderköping samt erosionsskydd vid Borensberg. Fler insatser för att förhindra erosion längs kanalen kommer att fortlöpa under hela projekttiden.Avvattning
För att kanalanläggningen ska fungera optimalt och slitaget minimeras måste vattenflöden i omgivningarna fungera. Korrekt fungerande avvattningssystem är även nödvändiga för att ge rätt förutsättningar för olika renoveringsprojekt inom Göta kanal 2.0. Återställning och förbättringar av dikningsföretag, bigravar (öppna diken längs kanalen) samt kulvertar under kanalen krävs för att hantera dagens vattenflöden samt framtida, ökande nederbördsmängder som prognostiseras i SMHI:s framtidsstudier.Genomförda arbeten våren 2016:
- Stabilisering av mark och kulvert vid Mariehov, Söderköping.
- Dikesrestaurering vid Klevbrinken, Söderköping.
- Tapplucka för vattenreglering vid Tegelbruket, Söderköping införs som ett komplement till befintliga avtappningsmöjligheter.