Vadstena gästhamn I Vadstena finns en gästhamn med 40 platser precis vid slottet. Ett perfekt stopp för dig som vill stanna lite längre i Vättern under din Göta kanal-resa. Läs mer
Vadstena Slott Sveriges bäst bevarade renässansslott med kanontorn, slottskyrka och inventarier från 1500-, 1600- och 1700-talen. Läs mer
Gör en avstickare från Göta kanal Vadstena är väl värt ett besök, oavsett om du kommer med båt eller på land. Besök Vadstena
Vadstena Slott Slottet användes under 1800-talet som magasin för trafiken på Göta kanal. Idag förvaras stora delar av Göta kanals historia på Landsarkivet här. Besök Vadstena Slott

Vadstena - En kreativ historia

Det går inte riktigt att ta på den.
Men i Vadstena råder en alldeles särskild, nästan magisk atmosfär. Kanske är det den medeltida bebyggelsen, Vätterns närvaro, östgötaslättens vackra landskap eller invånarnas stolthet över sin plats som skapar den. Denna atmosfär som har förmågan att bringa lugn och stillhet och skapa energi och rörelse på samma gång. Att det här är en plats för både rekreation och inspiration har människor vetat i hundratals år. Vadstena har alltid varit en plats att förundras över, besöka, återkomma till, trivas och stanna i.
Vadstena har inte bara En historia – utan många. Och vi skapar dem tillsammans. Välkommen till Vadstena!

Vadstena ligger inte direkt vid Göta kanal. Men med sitt fantastiska läge vid Vättern söder om Motala, är den pittoreska medeltidsstaden väl värd en avstickare för alla kanalbesökare! 

I Vadstena kan du känna hur du befinner du dig mitt i historien, med slott, borggårdar, kloster och medeltida byggnader runt omkring dig. När du strosar runt på kullerstensgatorna i innerstaden kan du mycket väl möta moderna nunnor på väg till och från klosterbyggnaden, men du hittar även levande handel med många olika butiker. Slå dig ned en stund på en av alla uteserveringar och njut av storhet i det lilla! 

 

Gästhamn
Vadstenas Gästhamn ligger vid Nordens bäst bevarade renässansslott och du ligger väl skyddad under nästan alla väderförhållanden. Tilläggning sker vid boj eller kaj samt under högsäsong även vid seglingsklubbens eller motorbåtklubbens lediga fasta hamnplatser. 

Ställplats
Vadstena ställplats ligger på andra sidan vallgraven om gästhamnen, med andra ord lika vackert belägen även den. Här står du med din husbil i ett område med direkt anslutning till Vättern. På onsdagskvällar hela sommaren med start i slutet av Maj omgärdas av vackra motordrivna fordon och en massa folk, då går nämligen stadens nostalgiaftnar av stapeln.

Vadstena delar en lång historia med Göta kanal

Redan innan bygget började, fanns stora förväntningar på vad Göta kanal skulle komma att betyda för Vadstenabygden. Detta syntes väl vid teckningen av andelar i den speciella Göta kanaldiskont som skulle finansiera Göta kanalbygget. Ingenstans utmed kanalen, om man bortser från handelshusen i Stockholm och Göteborg, var intresset för andelar större än i Vadstena.

Källa: http://www.ep.liu.se/ea/gotakanal/2001/011/kartwebben/vadstena.htm

Slottet var magasin för kanaltrafiken  
Den mäktiga slottsbyggnaden som Gustav Vasa lät uppföra i Vadstena stod färdig 1620, men den lämnades snart att förfalla under ett par hundra år. Under tiden användes slottet som sädes- och brännvinsmagasin. Med tillkomsten av Vadstena hamn fick slottets magasinsutrymmen anknytning till kanaltrafiken.

Först i slutet av 1800-talet började man restaurera Vadstena slott och förvandla sädes- och brännvinsmagasinen till arkivutrymmen. Landsarkivet är numera inrymt i slottet och förvarar stora delar av Göta kanalbolags historia.

Göta kanal skapade Borghamn
Strax söder om Vadstena, vid foten av Omberg, ligger också samhället Borghamn, vars stenbrott upplevde sin storhetstid i och med byggandet av Göta kanal. Vid 1800-talets början köptes nämligen Borghamns kalkstensbrott av Baltzar Von Platen för Göta kanalbyggets räkning. För att kunna transportera all sten från Borghamn till Motala anlades Borghamns hamn 1810. Till var och en av de 58 slussarna levererades 400 m2 kalksten med hjälp av pråmar till Motala.