Hur vi hanterar Corona (covid-19) längs Göta kanal

Vi på AB Göta kanalbolag vill att du som besökare ska känna dig trygg när du kommer till vår destination. Det gäller förstås varje år, men är något vi tänker extra på nu under Corona-pandemin. Därför arbetar vi och våra medarbetare, tillsammans med aktörerna längs Göta kanal, för att göra din vistelse så säker som möjligt. 

 

Vi bevakar löpande utvecklingen av situationen kring covid-19 och följer de rekommendationer vi får från ansvariga myndigheter. Vi gör dessutom vårt yttersta för att minska risken för smittspridning.

 

Som besökare har du även ett eget ansvar att begränsa smittspridningen. Innan din resa ber vi dig därför att ta del av Folkhälsomyndighetens uppdaterade information om det generella läget. Har du frågor kring vad som gäller för att resa in i Sverige kan du läsa mer i Polismyndighetens information om att resa till Sverige under Coronapandemin. Behöver du hjälp eller vägledning vid din bokning, eller har ytterligare frågor, kontakta oss på 0141-20 20 50 eller info@gotakanal.se. Vi svarar måndag-fredag kl. 9-16.

 

Är det säkert att vistas på och vid Göta kanal i år?
Mycket är som vanligt längs Göta kanals 19 mil. Här finns stora ytor och gott om plats för upplevelser utomhus. Vi har 21 gästhamnar, och i dem finns nästan 500 gästhamnsplatser tillgängliga varje dag. Det ger totalt cirka 30 000 platser i hamnarna under högsäsongen. Till detta kommer möjligheten att övernatta i de naturhamnar som finns i sjöarna som Göta kanal passerar.

För den som vill undvika trängsel finns goda möjligheter att planera sin vistelse för att undvika andra halvan av juli, då beläggningen är som högst. Ett gott råd är även att ta riktigt god tid på dig och rådfråga slussvärdarna längs vägen om lugnare hamnar. När du sedan rör dig i hamnen uppmanar vi dig att följa Folkhälsomyndighetens aktuella råd, såsom att hålla avstånd och tvätta händerna ofta.

 

Hur kommer min resa att påverkas?
För dig som reser med, och bor i, egen båt i gästhamnarna är en resa på Göta kanal nästan som att vara hemma. Du kontrollerar din egen miljö och kan känna dig lika trygg som hemma. I slussarna slussar vi max 4 båtar samtidigt, och ofta färre beroende på båtarnas storlek. Vår största utmaning är de gemensamma servicehusen, och där behöver vi alla hjälpas åt och ta ansvar för att det ska bli en trygg miljö.

 

Vad vi gjort och gör:

  • Vi har förstärkt och förbättrat våra städrutiner tillsammans med de entreprenörer som utför städningen åt oss.
  • Utöver den vanliga städningen desinficeras alla ytor vid varje städtillfälle. Vi desinficerar handtag, knoppar, spolknappar, strömbrytare, osv, kort sagt alla ställen där man håller eller trycker. Vi dokumenterar även all städning för att kunna följa upp med stickprovskontroller.
  • Tvål finns i alla våra servicehus så att du kan tvätta dina händer ofta.
  • Vi delar ut handsprit till samtliga båtar som checkar in i Göta kanal.
  • Slussvärdarna på kanalkontoren i Mem och Sjötorp har utrustats med iPads för att kunna möta upp besökare och checka in båtar utomhus.
  • Vid samtliga slussar finns skyltar som uppmanar besökare att hålla avstånd, både till varandra och till vår personal.

 

Vad vi ber dig att göra:

  • Använd gärna egen wc, dusch och kök om det är möjligt, på så sätt minskas trycket på servicehusen.
  • Ta så god tid på dig under din resa, att du kan använda gästhamnarnas faciliteter när det är mindre människor i rörelse, tex under dagtid.
  • Vid kö, köa utomhus, både till servicebyggnader och kanalkontor.
  • Följ de anslag om max antal personer som finns på de serviceanläggningar där det behövs.
  • Använd handsprit i alla situationer där du inte haft möjlighet att tvätta händerna med tvål och varmt vatten.
  • Håll avstånd till andra gäster och vår personal. Undvik gärna att lägga dig dubbelt utanpå en annan båt i gästhamnarna, så att du slipper gå ombord på den båten för att komma i land. Välj hellre en annan gästhamn!
  • Visa hänsyn och omsorg om både dig själv och dina medmänniskor. 

 

Kan jag avboka min resa om jag är orolig?
Så länge det inte finns ett myndighetsbeslut att stänga Göta kanal gäller ordinarie avbokningsregler enligt våra Allmänna villkor för resa med fritidsbåt. Enligt dem kan du avboka din biljett ända fram till avresa, dvs tills du checkat in din båt i Göta kanal. Vi återbetalar hela summan, förutom en administrativ avgift om 250 kr. Skulle det komma nya beslut från svenska myndigheter kommer vi att informera våra gäster samt följa besluten.

Vad händer om jag blir sjuk?
Håll avstånd och åk hem direkt om du är sjuk och inte har möjlighet att isolera dig i din båt eller husbil. Prata med slussvärden eller ring vår kundtjänst om du behöver lämna kvar din båt i en gästhamn för att åka hem. Observera också att du inte får resa kollektivt om du har bekräftad covid-19.