Vanliga frågor om vår bokningssäsong

Här har vi samlat de allra flesta frågorna kring just vår bokningssäsong

Bokningssäsongen

Måste jag förboka min kanalresa under bokningssäsongen?
Ja, alla resor på bokningssäsongen måste förbokas, minst 5 dagar före avresedagen. Samtidigt betalar du biljetten på nätet. Platserna för de bokningsbara datumen är begränsade. För att vara säker på att du får en plats, boka så tidigt som möjligt. 

Hur långt innan måste jag boka min kanalresa?
Du måste boka dag och betala din kanalresa under bokningssäsongen minst 5 dagar före avresedagen.

Kan jag betala vid slussen när jag kommer?
Nej, du kan inte betala vid slussen.
Du måste boka dag och betala din kanalresa på vår hemsida minst 5 dagar före avresedagen.

Vad är Göta kanal Express?
Det är snabb transport genom Göta kanal, Mem-Sjötorp, på 3 dagar.
Express kan du bara köpa under bokningssäsongen.

Vilka öppettider har kanalen under bokningssäsongen?
Under bokningssäsongen har vi fasta startdagar från Mem och Sjötorp och andra orter i systemet. Man går tillsammans med andra båtar enligt en fast färdplan. OBS! Alla båtar måste förboka under bokningssäsongen, minst 5 dagar innan avresedagen. Man kan inte komma till en sluss och få slussa utan förbokning.

Måste jag följa er färdplan eller kan jag göra stopp under resan?
Man kan lägga in stopp, men då måste man kontakta Göta kanalbolag, så att vi kan lägga in stoppen i bokningssystemet.

Jag ska flytta min båt från Göteborg till Stockholm. Vad finns det för alternativ?
1. Du kan välja en snabb transport genom Göta kanal på 3 dagar, Göta kanal Express, Sjötorp-Mem.
2. Det andra alternativet är Göta kanal Klassikern, 5 dagar, Sjötorp-Mem.
I båda fallen bokar du resan på vår hemsida.

Vilka dagar kan jag kan slussa ut från Norsholm till Mem?
Från Norsholm kan man boka slussning fredag eller tisdag, med start kl 9.
Du kan se i bokningssystemet vilka datum du kan boka.
Där hittar du också Extradagar för sträckan Norsholm-Mem.